Republikeinse functionarissen in belangrijke staten stonden de pogingen van voormalig president Donald Trump om de verkiezingsresultaten van 2020 ongedaan te maken in de weg.
Maar dit jaar, volgens recente berichtgeving in de Washington Post, 54 van 87 GOP-kandidaten die zich kandidaat stellen voor posities met macht over de manier waarop verkiezingen worden gecertificeerd op presidentiële slagvelden, hebben ten onrechte beweerd dat de verkiezingen van 2020 frauduleus waren en zeggen dat ze de dingen anders zouden hebben gedaan. De volgende keer dat een presidentskandidaat hulp zoekt bij het ongedaan maken van een verkiezing, kunnen ze bereidwillige handlangers vinden in deze kandidaten.
Hoewel er kandidaten zijn die de leugens van de verkiezing van Trump hebben verspreid op elk voorspeld slagveld in 2024, presenteren Wisconsin, Pennsylvania en Arizona drie scenario’s voor hoe slechte actoren – als staatssecretarissen of procureurs-generaal, in herenhuizen of in staatswetgevende machten – misbruik zouden kunnen maken hun macht om verkiezingen te certificeren om een resultaat te ondermijnen waarmee ze het persoonlijk niet eens zijn. Hier is hoe ze het zouden kunnen doen:
Wisconsin: een campagne om de macht te grijpen van een tweeledige verkiezingscommissie
Hoe het verkiezingssysteem van Wisconsin werkt:
Het succes van een poging om de verkiezingen van Wisconsin in partijdige handen te brengen, zou de medewerking van de ambtenaren daar vereisen. Vanwege de checks and balances die de staat heeft ingesteld, zou het ongedaan maken van een verkiezing betekenen dat de winnaars van de staatssecretaris en de gouverneursraces worden ondertekend, evenals de aanhoudende GOP-dominantie in wedstrijden van de staatswetgevende macht.
Wat doet de GOP:
Bondgenoten van Trump richten zich op de Wisconsin Elections Commission, die de verkiezingen beheert en de bevoegdheid heeft om schendingen van de verkiezingswetten te onderzoeken en te vervolgen. Het werd in 2015 opgericht door de door de Republikeinen gecontroleerde staatswetgever en was bedoeld om op dezelfde manier te functioneren als de Federale Verkiezingscommissie, met drie Republikeinse en drie Democratische aangestelden.
De commissie heeft een aanzienlijke beoordelingsvrijheid over de manier waarop verkiezingen worden uitgevoerd en speelt een rol bij het certificeren van de verkiezingsresultaten. In 2020, nadat de Republikeinen hertellingen hadden aangevraagd in de grote, zwaar-democratische graafschappen Milwaukee en Dane op basis van valse beweringen van fraude, heeft de commissie bepaald dat president Joe Biden had gewonnen.
Staatsrepublikeinen hebben sindsdien opgeroepen tot de ontbinding van de commissie, wiens beleid zij valselijk argumenterenleidde tot frauduleuze stemmen die Trump herverkiezing kostten.
“Het probleem voor de Republikeinen is dat de verkiezingscommissie van Wisconsin behoorlijk scrupuleus was. Het bracht de verkiezingen niet in de richting van de Republikeinen zoals ze dachten dat het zou doen’, zegt Jay Heck, uitvoerend directeur van de democratiegroep Common Cause Wisconsin.
Staatsvertegenwoordiger Amy Loudenbeck, de Republikeinse kandidaat voor staatssecretaris van Wisconsin, is een van die Republikeinen die voor het eerst sinds de jaren zeventig de commissie willen ontmantelen en de staatssecretaris opnieuw de macht willen geven om de verkiezingen van de staat voor te zitten. (Vóór de commissie was er de Government Accountability Board, die ook verkiezingen hield.)
Als een Republikeinse minister van Buitenlandse Zaken de verkiezingen voorzat, zouden ze de regels rond stemmen kunnen aanscherpen, van identificatievereisten tot wie een stembiljet mocht uitbrengen en waar ze het konden afgeven – beleid dat, individueel, misschien geen enorme uitval zou veroorzaken in stemmen, maar samen komen ze neer op “dood door duizend bezuinigingen”, zei Heck. En als de staatssecretaris de huidige bevoegdheid van de commissie overneemt om de verkiezingsresultaten te certificeren, zouden ze ook kunnen proberen dat proces te verstoren.
Republikeinse wetgevers introduceerde een wetsvoorstel om de bevoegdheden van de staatssecretaris uit te breiden eerder dit jaar, maar het kwam niet ter discussie voor het einde van de wetgevende vergadering. De staatsrepublikeinen hebben eerder dit jaar ook een pakket rekeningen versneld om de Wisconsin Elections Commission van haar macht en middelen te ontdoen en haar te dwingen verantwoording af te leggen aan de staatswetgever. Zolang de Republikeinen hun grote meerderheid in beide kamers behouden, zoals van hen wordt verwacht, waarschuwen stemrechtengroepen dat deze maatregelen waarschijnlijk slagen.
De wetgeving wordt niet verwacht echter een vetobestendige meerderheid hebben, en dat maakt het belangrijk wie gouverneur wordt.
De Democratische Regering van Wisconsin, Tony Evers, die de Wisconsin Verkiezingscommissie heeft gesteund, is dit jaar een van de meest kwetsbare zittende gouverneurs in het hele land. Zijn GOP-tegenstander, bouwmagnaat Tim Michels, heeft herhaaldelijk herhaalde de verkiezingsleugens van Trump en heeft gezegd dat hij openstaat voor het decertificeren van de overwinning van Biden in 2020 in de staat, ook al zijn er geen wettelijke middelen om dit te doen. The Cook Political Report beoordeelt de race als een opgooien.
Hoe erg het kan worden:
In wezen zei Heck: “Republikeinen proberen de Wisconsin-verkiezingscommissie voor 2024 te verzwakken, zodat, wanneer Trump opnieuw president wordt en Wisconsin opnieuw een zeer nauw verdeelde staat zal zijn, het verkiezingsapparaat in staat zou zijn beslissingen te nemen die zeer gunstig zouden zijn voor een Republikeinse presidentskandidaat.”
Pennsylvania: waar de gouverneur eenzijdig verkiezingen kan vormgeven
Hoe het verkiezingssysteem van Pennsylvania werkt:
De grootste bedreiging voor de verkiezingen van 2024 in Pennsylvania is senator Doug Mastriano, de door Trump gesteunde Republikeinse kandidaat voor gouverneur.
Mastriano is een fervent MAGA-republikein die honderden mensen naar Washington, DC heeft vervoerd en zich buiten het Capitool van de VS bevond op de dag van de opstand van 6 januari 2021. Hij was ook een sleutelfiguur in de inspanningen van Trump om de verkiezingsresultaten van 2020 in Pennsylvania ongedaan te maken. Mastriano organiseerde een hoorzitting in de Senaat met Trump-advocaat Rudy Giuliani, een ongeautoriseerde audit van stemmachines die uiteindelijk kostte hem een commissievoorzitterschap en een regeling om stuur valse kiezers die Trump gunstig gezind waren tegenover het Congres.
Als hij wordt gekozen, zou hij de macht hebben om de hoogste verkiezingsfunctionaris van Pennsylvania, de ‘secretaris van het Gemenebest’, te benoemen. Hij heeft niet genoemd wie hij van plan is te benoemen als hij wordt gekozen, maar hij heeft aangegeven dat het een persoon zou zijn die zijn filosofie over verkiezingen deelt.
“Als gouverneur mag ik de staatssecretaris benoemen. En ik heb een hervormingsgezinde persoon die door het land reist en de hervorming van stemmen heel goed kent”, zei Mastriano tegen Steve Bannon, voormalig hoofdstrateeg voor Trump. in een interview in april. “Die persoon heeft ermee ingestemd om mijn staatssecretaris te zijn.”
De verkiezingen in Pennsylvania zijn gedecentraliseerd, waarbij provinciale functionarissen de meeste macht hebben over de manier waarop verkiezingen worden gehouden. Maar de staatssecretaris speelt nog steeds een sleutelrol, grotendeels door het geven van richtlijnen; in 2020 gaven ze bijvoorbeeld provinciale verkiezingsraden instructies over hoe een nieuwe wet moest worden geïnterpreteerd die het stemmen per post over de hele staat mogelijk maakte.
Hoe erg het kan worden:
Mastriano heeft aangegeven geïnteresseerd te zijn in een staatssecretaris die die bevoegdheid zou gebruiken om de toegang tot stemmen te beperken. Hij stelde met name voor: iedereen opnieuw laten registreren in een poging om kiezerslijsten van dode kiezers en die geregistreerd op niet-bestaande adressen te zuiveren – een actie waarvan hij beweert dat de staatssecretaris eenzijdig zou kunnen nemen.
Staatssecretarissen in Pennsylvania kunnen er ook voor kiezen om deel te nemen aan de verdediging van uitdagingen tegen de kieswet. En ze moeten de stemmachines certificeren die door elk van de provincies van Pennsylvania zijn geselecteerd. (Mastiano heeft gesuggereerd dat hij alle stemmachines van de staat zou decertificeren “met een pennenstreek” via zijn staatssecretaris.)
Ten slotte verzamelen ze de verkiezingsresultaten van de provincies en certificeren deze. Niemand heeft ooit geweigerd ze te certificeren, maar dat is waar waakhonden zich zorgen over maken als Mastriano voor staatssecretaris wordt gekozen.
“Als je weigert dat te doen, zou je in een situatie terechtkomen waarin er een rechtszaak zou komen, maar het zou zeker een breuk in het proces veroorzaken”, Jessica Marsden, raadsman van Protect Democracy, een non-profitorganisatie die zich richt op het behoud van eerlijke en vrije verkiezingen , gezegd.
Ook zorgwekkend voor pro-democratische experts zijn de manieren waarop Mastriano heeft laten zien dat hij supporters kan activeren; zijn betrokkenheid bij met name 6 januari heeft stemrechtengroepen op scherp gezet voor politiek geweld.
“Hij heeft het vermogen om mensen te motiveren om persoonlijk te verschijnen en [do] schade toebrengen”, zegt Salewa Ogunmefun, uitvoerend directeur van de stemrechtengroep Pennsylvania Voice.
Arizona: een staat die volledig kan worden geleid door verkiezingsontkenners
Alle Republikeinse genomineerden voor de top drie van kantoren over de hele staat in Arizona – kandidaat-procureur-generaal Abraham Hamadeh, kandidaat voor staatssecretaris Mark Finchem en gouverneur-kandidaat Kari Lake – hebben ervoor gezorgd dat de verkiezing van Trump voor 2020 centraal staat in hun campagnes.
Geen van hen zeggen zij zouden hebben de resultaten gecertificeerd, wat suggereert dat ze een ongunstig resultaat in 2024 zouden kunnen aanvechten als ze de kans kregen. Lake ging zelfs vooruit op haar eigen primaire overwinning door te zeggen dat ze de resultaten zou betwisten als ze zou verliezen, omdat dit zou hebben aangegeven “er wordt vals gespeeld.”
Hoe het verkiezingssysteem van Arizona werkt:
Elk zou een rol moeten spelen in het verkiezingscertificeringsproces in 2024. Elke provincie in Arizona moet hun verkiezingsresultaten afzonderlijk certificeren via de provinciale raad van toezichthouders; die resultaten worden vervolgens doorgegeven aan de staatssecretaris. Op de vierde maandag na een algemene verkiezing peilt de staatssecretaris de gecertificeerde resultaten van de provincies in aanwezigheid van de gouverneur en de procureur-generaal.
Het is niet duidelijk wat de juridische implicaties zouden kunnen zijn als de gouverneur of de procureur-generaal niet zou komen opdagen voor die stap, en dat zou een potentiële kans kunnen zijn voor Lake of Hamadeh om de certificering uit te stellen of te ondermijnen, zei Marsden.
De staatssecretaris wordt dan verondersteld het resultaat formeel te certificeren, en de gouverneur heeft een extra verantwoordelijkheid om het certificaat van bevestiging te ondertekenen dat de lijst van kiezers noemt, en het naar het Congres te sturen. De gouverneur zou theoretisch kunnen weigeren het certificaat te ondertekenen of een certificaat ondertekenen met een lijst van kiezers die niet overeenkwamen met de populaire stem.
Hoe erg het kan worden:
Indien verkozen, zou Finchem ook enige controle hebben over de basisregels van hoe de verkiezing wordt uitgevoerd. Hij wil onder meer vervroegd stemmen helemaal afschaffen.
“Dat zou zeker veel kiezers het recht ontnemen en mogelijk ook veel chaos veroorzaken in een verkiezingssysteem dat jarenlang heeft vertrouwd op een aanzienlijk aantal mensen die eerder hebben gestemd”, zei Marsden. En Finchem heeft, als staatswetgever, gesteund wetgeving dat zou de door de GOP gecontroleerde staatswetgever in staat stellen de resultaten van toekomstige presidentsverkiezingen teniet te doen, waardoor het in plaats daarvan afgevaardigden kan toekennen aan de gekozen kandidaat.
Mochten Hamadeh, Finchem en Lake proberen hun kantoren uit te buiten om de verkiezingsresultaten teniet te doen, dan zei Marsden: “Er zouden zeker rechtszaken volgen … Maar ik denk dat het zeker de kans op een grote verkiezingscrisis zou vergroten.”
Zelfs als ze er niet in slagen de resultaten wezenlijk te beïnvloeden, kunnen ze nog steeds aanzienlijke schade toebrengen aan het kiezersvertrouwen. Staatsfunctionarissen “hebben echt cruciale megafoons om de verkiezingsresultaten te versterken of in twijfel te trekken”, zei Marsden.